اعتماد به نفس و افزایش آنافزایش اعتماد به نفس در نوجوانان (تشخیص و راهکار ها)

اعتماد به نفس در دوران نوجوانی بسیار اهمیت دارد به این دلیل که نوجوانی دورانی است به علت تغییرات ناگهانی در جسم، هورمون های مغزی و بالطبع جسم نسبت به دوره های دیگر زندگی از اهمیت بیشتری برخوردار است. معمولا افراد موفق پایه های موفقیت خود را در این سن می گذارند و عادت های مهم زندگی که تا انتهای زندگی با ما همراه هستند معمولا در این سن یعنی سن نوجوانی شکل می گیرند. که یکی از مهم ترین عادت های شناختی و فکری که منشا بسیاری از شکست ها و ناکامی ها در دوره های بعدی زندگی است، عدم اعتمادبه نفس است.

اعتماد به نفس چیست؟

دنیل گلمن یکی از روان شناسان معتبر در دنیا می گوید: اعتماد به نفس یعنی این‌که انسان خودش را عمیقاً ارزشمند و توانمند بداند. گلسر نیز یکی دیگر از روان شناسان معتبر در دنیا می گوید: اعتماد به نفس یعنی حس اینکه برای خود به اندازه ممکن کافی باشی. پس می توان گفت اعتماد به نفس همان ادراک ماست از توانایی هایمان که بتوانیم در عمل آن ها را به کار ببریم و این موضوع حس رضایتمندی و کفایت از زندگی را در ما ایجاد کند.

ریشه های اعتماد به نفس پایین:

اعتماد به نفس پایین می تواند از موضوعات زیادی سرچشمه بگیرد:

سبک فرزندپروری:

که مهم ترین آنان بر می گردد به تجربیات ما در سنین اولیه زندگی که اکثر آن با والدین هستند، سبک فرزندپروری مجموعه ای از این تجربیات هستند که می تواند مشخص کند که هر کسی چه تصویری در ذهن از خود دارد یا به معنای دیگر این تصویر با کفایت است یا اعتماد به نفس دارد یا خیر؟

هویت، شخصیت و مرزبندی های ثابت و سالم:

یکی دیگر از این موارد شکل گیری هویت است، می توانید از خود بپرسید چه ارزش ها و مرز بندی هایی داری؟ یا در ده سال آینده می خواهی چگونه انسانی بشوی؟اگر جواب این سوالات واضح است احتمالا شما هویت ثابتی دارید اگر خیر می توانید برای آن در آینده کاری انجام دهید و از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

غفلت و سو استفاده در سنین کودکی:

یکی دیگر از مواردی که در اعتماد به نفس پایین می تواند موثر باشد تجربه درک شده از غفلت و سواستفاده در سنین پایین است. وقتی می گوییم سو استفاده و غلفت فقط منظور سو استفاده جنسی نیست. در روان شناسی سو استفاده و غفلت انواع مختلفی دارد، مثلا غفلت روان شناختی است که مربوط به ارضا نشدن موثر نیاز ها در سنین اولیه است، نوع دیگر آن اقتصادی است به این معنا که به دلیل مشکلات اقتصادب در سنین اولیه، فرد اضطراب شدید اقتصادی حتی اگر انسانی با رده اقتصادی بالا باشد را دارد و انواع دیگری مثل غفلت و سو استفاده جنسی، سو استفاده جسمی یا کتک خوردن و ….

موارد دیگر:

موراد دیگر می تواند تجربه شکست ها و ناکامی های زیاد و عدم توانایی حل مسئله و یادگیری مهارت های حل مسئله است، پدر و مادر با اعتماد به نفس پایین، اختلالات بالینی مثل وسواس، افسردگی یا بیش فعالی- نقص توجه، طلاق والدین یا فوت یکی یا هر دو والدین و …

چه کار هایی می توان انجام داد؟

استفاده از مشاوره فرزندپروری:

اصلاح الگو های فرزندپروری در هرسنی می تواند به این موضوع کمک زیادی بکند چون مهم ترین انسان های زندگی هر فرد که می توانند باعث ذهیت موفق یا ناکام شوند والدین علی الخصوص مادر هستند.

کمک گرفتن از مشاوره فردی:

برای مشکلات سو استفاده و غفلت نیاز به کمک تخصصی است تا فرد بتواند آن مشکلات را رفته رفته تجزیه و تحلیل و از سطح هیجانی آن بکاهد.

شناسایی استعداد ها و توانایی ها:

شناسایی استعداد ها و توانایی ها می تواند به فرد کمک کند تا اعتماد به نفس خود را باز یابد، در این مسیر پکیچ های علمی روان شناختی است که می تواند در شناسایی استعداد ها و مسیر های شغلی و تحصیلی به افراد کمک کند، در این مورد می توانید از قسمت متخصصین یا با شماره 09034703530 مرتبط شوید.

برنامه ریزی متناسب با توانمندی ها:

برنامه ریزی متعادل و متناسب با توانمندی ها باعث می شود فرد رفته رفته روحیه و اعتماد به نفس خود را باز یابد، امروزدر دنیا روش کوچ فردی می تواند در این زمینه کمک های ارزشمندی به افراد بکند، در این مورد می توانید از قسمت متخصصین یا با شماره 09034703530 مرتبط شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *