نوجوانی دورانی است که به علت تغییرات ناگهانی در جسم، هورمون های مغزی و بالطبع جسم، نسبت به دوره های دیگر زندگی از اهمیت بیشتری برخوردار است، معمولا افراد موفق پایه های موفقیت خود را در این سن می گذارند و عادت های مهم زندگی که تا انتهای زندگی با ما همراه هستند معمولا در این سن یعنی سن نوجوانی شکل می گیرند که یکی از این عادت ها، پرخاشگری و عصبانیت است.

پرخاشگری و عصبانیت چیست؟

پرخاشگری و عصبانیت حالت رفتاری یا نمود خشم است، به معنای دیگر پرخشگری خروج خشم به سمت بیرون است و همان بعدی از خشم است که دیده می شود. خشم نیز یک هیجان است، هیجانات در قسمت های مختلف بدن، ذهن، روابط اجتماعی و ارزش ها و باور های ما هستند، پس خشم در واقعا فقط یک فکر یا یک درگیری جسم یا کلامی (پرخاشگری جسمی یا کلامی) یا ناکامی و شکست به تنهایی نیست بلکه هم زمان تعدادی از این موارد است. اگر بخواهیم تصویری از آن داشته باشیم مانند یک ظرف غذاست که درون آن دیده نمی شود که از روی ابعاد ظرف، بو و … می توانیم حدس بزنیم که درونش چیست در واقع خشم هم ابعاد مختلف دارد که از روی آن ها می توان فهمید که چه اندازه ای دارد و چه موقع باعث عصابنیت و پرخاشگری در ما می شود.

ارزیابی خشم نرمال از خشم غیر نرمال؟

نکته اساسی اینجاست که خشم یک هیجان است که در حالت نرمال و عادی باعث می شود که ما با موقعیت ها به سازگاری برسیم و زندگی بهتری داشته باشیم و حد بالای آن است که مشکل ساز می شود تا جایی که 90 درصد قتل های انجام شده قتل های غیر عمد هستند یعنی از عدم مدیریت خشم و پرخشگری نشات گرفته اند؛ اگر خشم درون ما که در ادامه با آن آشنا می شوید نمره متوسط به بالا داشته باشد آنجاست که باید برایش کار اساسی انجام دهیم.

برای درک این موضوع و یک سنجش اولیه به موارد زیر را بخوانید و ببینید چقدر این نوشته مربوط به شماست؟

بعضی از دوستانم فکر می کنند عجول و تندخو هستم.

من خلق ملایمی ندارم.

سریع عصبانی شده ولی به سرعت آرام می شوم.

به سختی خشمم را کنترل می کنم.

وقتی نتیجه نمی گیرم، رنجشم را نشان می دهم.

گاهی حس میکنم مثل یک بشکه باروت آماده انفجار هستم.

گاهی بدون هیچ دلیلی کنترلم را از دست می دهم.

هر چقدر این موارد بیشتر مربوط به شماست احتمالا خشم بیشتری دارید و به همان میزان پرخاشگری بیشتری را بروز خواهید داد و همانطور که می بینید خشم و پرخاشگری حالت اجتماعی و در روابط با دیگران، جسمی، فکری و … است.

علائم خشم

علائم جسمی

تنگي نفس

تپش قلب

 دردهاي مزمن يا متغير

مشكلات گوارشي

بي اشتهايي

انقباض و سفتي عضلانی

خشكي دهان و گلو

رنگ پريدگي

سردي كف دست و پاها

تكرر ادرار   

لرزش دست

استفراغ                                 

تهوع        

بيقراري

داغ شدن                              

سرد شدن

اگر حس می کنید در این موارد برای شما مسئله ای وجود دارد یعنی شما علائم جسمی مربوط به یک نوجوان عصبانی، پرخاشگر و خشمگشین را دارید و زمینه بروز پرخاشگری در شما فراهم است.

علائم فکری

علائم فکری پرخاشگری و عصبانیت

اضطراب

افسردگي

بي حوصلگي

عصبانيت

حساس شدن

كاهش آستانه تحمل

فقدان نشاط و شادابي

كاهش تمركز

اختلال در حافظه

نارضايتي از خود، محيط و ديگران

پرخاشگري

بدبيني

احساس شكست

احساس ناتوانی

احساس نااميدي  

اگر حس می کنید در این موارد برای شما مسئله ای وجود دارد یعنی شما علائم ذهنی و فکری مربوط به یک نوجوان عصبانی، پرخاشگر و خشمگشین را دارید و زمینه بروز پرخاشگری در شما فراهم است.

علائم اجتماعی

كاهش روابط اجتماعي

ناسازگاري در روابط اجتماعي

از دست دادن موقعيت اجتماعي

از دست دادن كار

اجتناب از موقعيتهاي اجتماعي

رها كردن فعاليتهاي تفريحي گروهي

عدم شركت در مجالس و مهماني ها

اگر حس می کنید در این موارد برای شما مسئله ای وجود دارد یعنی شما علائم اجتماعی و ارتباطی مربوط به یک نوجوان عصبانی، پرخاشگر و خشمگشین را دارید و زمینه بروز پرخاشگری در شما فراهم است.

علائم وجودی

كاهش علائق معنوي

تعارض با هستي خود

تعارض با معني زندگي

تعارض با باورهاي انساني

اگر حس می کنید در این موارد برای شما مسئله ای وجود دارد یعنی شما علائم وجودی، اعتقادی، ارزش ها و باور های مربوط به یک نوجوان عصبانی، پرخاشگر و خشمگشین را دارید و زمینه بروزپرخاشگری در شما فراهم است.

ما در روان شناسی به همه اینها خشم می گوییم که دلایل پرخاشگری هستند، اگر تعداد زیادی از این موارد را تجربه می کنید با ما در پست بعد همراه باشید تا چند نمونه از تکنیک های مدیریت خشم را با هم تمرین کنیم یا سریعا با متخصص سلامت روان و روان شناس مراجعه کنید، می توانید از قسمت متخصصین سایت کمک بگیرید.

One thought on “پرخاشگری و عصبانیت در نوجوانان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *